Juurihan me juhlimme vuosituhannen vaihtumista ja nyt jo alkaa ensimmäinen vuosikymmen tätäkin vuosituhatta kallistumaan lopuilleen. Hupaa tämä ajan kulu näin aikuisena! Lapsena vielä yksi päivänkin  oli jotakin...

Minä olen viime päivinä taas paneutunut menneiden aikojen saloihin ja haudattujen sielujen tutkimiseen. Olen yrittänyt saada selvää siitä, että kuka nyt olikaan kenenkin sukulainen. Vielähän näistä savolaisista selvän saa, mutta pitäisi keksiä jokin keino selvittää nuo pohjalaiset suvut. Pohjanmaan nimikäytäntö ei ole minulle vielä(kään) auennut. Olenkohan antanut liian helpolla periksi vai onko se todella niin mahdoton tehtävä. Kuitenkin äitini isän suku on aikoinaan Kalajoelta Savoon tullut. Kaikki on selvää siitä tähän päivään, mutta enpä pääse ollenkaan tolkkuun niistä kalajokista esipolvista. Pitäisiköhän jo kysellä apuja Pohjalais-Suvut -foorumilta.

Toki en ole käsityön harrastajia unohtanut päiväksikään. Joka päivä huomaan selaavani alaan vihkiytyneiden blogeja. Kuinkahan monet sukat ja tumput olenkaan niissä nähnyt. Myös pitsineulehuivit ovat olleet syksyn aikana suosittuja. Onko kaupoisa tarjolla vain pätkävärjättyä lankaa. Niin ja ne salomonin solmut!

Hetkittäin olen pohtinut, että minne ahkerat sukan kutojat laittavat kaikki sukkansa. Minulla ovat yhdet villasukat kestäneet jo useamman vuoden ajan. Pärjään niillä nämä meidän harvat pakkaskelit mainiosti. Kotitossujeni pohjat kaipaavat parsimista aika ajoin. Kohta ei enää parsiminenkan onnistu, kun alkuperäinen neulos on kulunut loppuun. Siis ihan loppuun parsitut jo. Pitäisi varmaan tilata hovikutojaltani uudet kotitossukat.

Johan tulikin monta suunnitelmaa tälle vuodelle näin alkajaisiksi.
Miten lienee taas sen toteutuksen laita.  :)